Geen categorie

Personeel als onderdeel van de bedrijfsstrategie

Vandaag op Strategy Trends een ander perspectief op de bedrijfsstrategie. We gaan het in deze blogpost hebben over een essentieel onderdeel dat je strategie kan maken of breken: het personeel. Je kan je bedrijfsstrategie namelijk nog zo mooi op papier hebben gezet en al de laatste trends hebben gevolgd. Echter, zo lang je je personeel niet meekrijgt in je verhaal zal het nooit een succes kunnen worden. Wil jij weten hoe je personeel actief betrekt in je bedrijfsstrategie en hoe ze hier een onderdeel van maakt? Lees dan snel verder.

Personeel is het gezicht van je bedrijf

Een grote valkuil voor veel bedrijven is dat er beslissingen top-down worden gemaakt. Een bestuur bepaalt de strategie in de boardroom, maar vergeet dat zij uiteindelijk niet degenen zijn die dagelijks met deze strategie aan de slag gaan. Het personeel is de sleutel tot succes. En wel op twee verschillende manieren. 

 

Ten eerste is het altijd handig om bij het opstellen van een nieuwe strategie ook de input van je personeel te vragen. Het personeel kent de klanten uiteindelijk het beste, omdat zij hier dagelijks mee werken. Zij zijn op de hoogte wat de behoeftes zijn en van de problemen die er spelen. Wat gaat er goed en welke hindernissen zijn er in het bedrijfsproces? Je personeel beschikt over deze waardevolle informatie. Vergeet bij het onderzoeken van verschillende stakeholders dus ook zeker niet om personeelsleden van verschillende afdelingen en in verschillende posities te interviewen.

 

Ten tweede is je personeel het gezicht van je bedrijf. Hiermee bedoelen we dat je op papier een fantastisch plan kan hebben uitgetekend, maar uiteindelijk zijn de werknemers degene die het plan in werking moeten brengen. Hierbij is goede communicatie en een goede werksfeer van belang. Tevreden werknemers zul je veel eerder meekrijgen in je strategie.

Het belang van cultuur

Dit toont ook gelijk aan hoe belangrijk bedrijfscultuur is voor het runnen van een succesvol bedrijf. Dit is echter niet iets wat je van de een op andere dag kunt bedenken, maar dit moet op organische wijze ontstaan en ontwikkelen. De sleutel tot een goede cultuur is in ieder geval openheid en transparantie. Zorg dat je personeel zich gehoord voelt en weet waar het bedrijf voor staat. Als men hier zelf ook achter staat en er een goede werksfeer heerst, zal je merken dat het uitdragen van deze waardes en de strategie bijna vanzelf gaat. Zolang alle neuzen maar dezelfde kant op staan.

Succes moet je vieren

Om iedereen gemotiveerd en betrokken te houden en keer op keer successen te behalen, is het samen vieren van behaalde doelen ook erg belangrijk. Organiseer regelmatig een personeelsfeest en trek een fles open als er een target is gehaald.