administratie
Geen categorie

Grip krijgen op je administratie

De meest gestelde vraag van zzp’ers gaat over de boekhouding. Hoe kan ik dat het beste doen?

Voor veel mensen is dat een heleboel hoofdpijn. Je krijgt heel veel stukken. Wat krijg je? Je krijgt kasbonnen. Je krijgt inkoopfacturen, verkoopfacturen. Je krijgt nog afschriften van de bank. Hier en daar stuur je naar klanten of relaties een zakelijk betaalverzoek. Als ondernemer is het belangrijk dat je al die zaken goed bewaart.

Gebruik mappen en structureer

Ons advies: schaf een aantal mappen aan en stop al die bescheiden in de map. Als je zegt ‘Ik heb niet zo heel veel boekhouding’, dan volstaat ook één map met een aantal tabbladen. Dan pak je per kwartaal alle bankafschriften samen met de inkoopfacturen, die doe je erachter. Je sorteert op wanneer je betaald hebt of wanneer bepaalde betalingen binnen zijn gekomen. Dan kun je per kwartaal ook je omzetbelasting doen. Dan heb je alles mooi bij elkaar en verlies je ook niks.

Online administratie

Het mooie is: Je kunt het nu ook online administreren. Los van het feit dat je de ordners kan gebruiken als opstart, kun je later ook denken aan een boekhoudpakket wat goed te gebruiken is maar ook aan online je administratie vastleggen.

Bedenk wel: Het moet altijd zeven jaar bewaard blijven.

De fiscus kan ook na zeven jaar nog zeggen: Hé, hoe ziet die administratie eruit? Hij moet nog wel opvraagbaar zijn. Denk eraan dat je dat ook meeneemt in je opstart van ‘Hoe ga ik het aanpakken met administreren?’ En hoe sla ik dat op? Eigenlijk door het inscannen en goed vastleggen van die documenten. Maar goed, daar zijn bepaalde pakketten voor. Die kun je gewoon ‘custom made’, op maat, aanschaffen.

En zorg ervoor dat je een goeie back-up maakt. Niet alles op één computer bewaren, want als die dan een keer crasht, ben je al je gegevens kwijt. Zorg dat je een goeie back-up maakt.

Fiscale voordelen

Wat zijn de fiscale voordelen die je als zzp’er hebt? Je hebt een aantal fiscale voordelen. Je moet een onderscheid maken met betrekking tot het urencriterium. Het urencriterium houdt in dat een zzp’er als ie meer dan 1225 uren maakt voldoet aan het urencriterium.

Dan heb je wat extra fiscale aftrekposten. We noemen er drie: dat is de zelfstandigenaftrek, de fiscale oudedagsreserve en ook nog de startersaftrek. Van de startersaftrek mag je drie jaar gebruikmaken. Daar zitten nog wel meer aandachtspunten bij, maar dan gaan we echt de diepte in.

Los van het urencriterium heb je nog de MKB-winstvrijstelling en de investeringaftrek. Als je investeringen doet, mag je een percentage daarvan ten laste brengen van ‘t belastbaar inkomen. Dat is het mooie als eenmanszaak, want dat is een zzp’er in feite.

Je wordt beloond door de Belastingdienst doordat je fiscale winst kan verlagen door al die aftrekposten. En als je starter bent, heb je die startersaftrek nog drie keer in de eerste vijf jaar. Je zult zien dat je minder belasting gaat betalen omdat je beloond wordt voor die uren die je gemaakt hebt als ondernemer. Dat betekent ook weer administreren, want alle uren mag je meetellen. Ook dit soort adviesuren mag je meetellen. En reistijd en dergelijke.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *