10 jaar Strategy Trends

Al tien jaar lang geeft het Berenschot Strategy Trends onderzoek inzicht in de strategische keuzes van ondernemend Nederland. Van een vragenronde onder aanwezige CEO’s bij een seminar van Michael Porter in 2007, is het rapport uitgegroeid tot een veelzijdig onderzoek onder meer dan 500 verschillende bedrijven. Door de jaren heen is hierdoor een enorme database ontstaan over de (veranderende) strategische keuzes van ondernemend Nederland. Deze schat aan data levert op tal van onderwerpen interessante inzichten op over hoe strategische keuzes veranderen onder invloed van een veranderende omgeving. 

Contact

Vragen of opmerkingen? Of wilt u meer weten over onze activiteiten? Neem dan contact met ons op.

www.berenschot.nl

Berenschot Groep B.V. 
Europalaan 40, 3526 KS Utrecht
Postbus 8039, 3503 RA Utrecht
T 030 - 2 916 916.

Groei verwachtingen over de omzet en het BBP, Nederland en Buitenland Onderscheidende vermogen door de jaren heenStrategische issues door de jaren heen

Strategy Trends Downloads

2007       2008       2009       2010       2011       2012       2013       2014       2015       2016

In navolging van de economische dip in 2012 en 2013 zakten de groeiverwachtingen van het Nederlandse bedrijfsleven in. Nu de economie weer wat groei laat zien, worden ook de verwachtingen bijgesteld door Nederlandse CEO’s. Voor de omzet in Nederland overtreffen de verwachtingen de cijfers van voor de dip, en ook voor de buitenlandse omzet verwacht bijna 75% van de Nederlandse CEO’s groei. Het Nederlandse bedrijfsleven lijkt, na jaren van onzekerheid, weer voorzichtig vooruit te kijken en er kan weer positief worden nagedacht over nieuwe kansen in binnen‑ en buitenland.

Als bedrijven zich willen onderscheiden van de concurrent, richten ze zich al jaren voornamelijk op de kwaliteit van het product of de dienst die ze leveren. Echter, steeds meer sectoren kiezen ervoor om zich ook op basis van innovatie te onderscheiden van de concurrent. Innovatie is in heel Nederland aan een opmars bezig, en zou na al die jaren kwaliteit wel eens van de eerste plek kunnen verdrijven als het belangrijkste middel voor Nederlandse bedrijven om zich te onderscheiden.

Interessant is ook de neergang van service. Steeds minder bedrijven kiezen ervoor om zich te onderscheiden op basis van hun (klanten)service. Dit thema lijkt in steeds meer sectoren te zijn vervangen door meer klantgerichte methoden van produceren. Co-design en co-production worden steeds belangrijker gevonden en ook het leveren van maatwerk staat nu in de top 3. Service verdwijnt dus niet, maar gaat over in een nog intensievere samenwerking met de klant. Ook interessant is de neergang van prijs. Het lijkt alsof dit strategisch issue opkomt en neergaat met de economische ontwikkeling van Nederland. 

Kijkend naar de trends vanaf 2007, dan valt op dat één onderwerp al die jaren minstens in de top 3 heeft gestaan: innovatie. Waar de huidige nummer 1, reputatie en imago, in eerdere jaren flink lager op de agenda stond, staat innovatie altijd hoog op de agenda van CEO’s. Dit laat zien hoe belangrijk innovatie is voor het Nederlandse bedrijfsleven, als strategisch issue, en zoals dit jaar blijkt, ook steeds meer als het element waarop bedrijven zich willen onderscheiden van concurrentie. Voorgaande jaren stond concurrentie zelf ook hoog op de agenda, en ook aan het businessmodel moest flink gesleuteld worden. Nu lijkt echter het huis op orde, is het businessmodel van de agenda verdwenen en wordt er weer verder vooruitgekeken. 

Strategy Trends:

Justin van der Starre

Gerben van den Berg

Douwe Suesan

Ruben Stukart